Duiken met witte haaien - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sebastiaan Keus - WaarBenJij.nu Duiken met witte haaien - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sebastiaan Keus - WaarBenJij.nu

Duiken met witte haaien

Door: Sebastiaan

Blijf op de hoogte en volg Sebastiaan

31 Mei 2009 | Australië, Adelaide

Sinds het Alice Springs Fiasco ben ik in Adelaide gebleven. Mijn auto is ondertussen gerepareerd, ik moet alleen nog even de tijd vinden om hem op te halen. De afgelopen twee weken vooral dingen geregeld voor de auto en verder niet heel dingen gezien. Ik merkte aan mezelf dat het allemaal heel snel ging, ik ging in principe van het ene moois naar het andere, waardoor je minder van de mooie dingen genoot. Het is een beetje lastig uit te leggen. Daarom is was het goed voor me om even op een vaste plaats te blijven en weer met beide benen op de grond te komen. Ik heb 1 uitstapje gemaakt naar Port Lincoln, dit was misschien wel het hoogtepunt van de reis tot nu toe!! (Even tussendoor om een beeld te schetsen, de afstanden zijn hier zo groot dat we voor dat uitstapje even van Groningen naar Parijs hebben gereden en weer terug, het was 660km, terwijl het op de kaart niet ver lijkt.)
De twee Nederlandse reisgenoten wilde niet mee, maar 2 franse backpackers die zagen het wel zitten om met witte haaien te duiken. (Harmen bedankt voor t lenen van je auto!! Top!). Ik heb gehoord dat je maar op 2 plekken in de wereld kan duiken met witte haaien, dat is in Port Lincoln en in Zuidafrika, maar mocht iemand de kans krijgen om het te doen zou ik het zeker aanraden!! Het was echt top. We waren er op dinsdag heen gereden en moesten woensdag om 6:30 bij de boot zijn. Na 2,5 uur te hebben gevaren kwamen we aan bij een zeehonden kolonie, dit was het voedsel van de witte haaien en daarom zaten ze ook in deze wateren. Toen gingen we voor anker en probeerde ze de haaien te lokken met stukken vis (aan een touw) en emmers met gemalen stukken vis en veel bloed. Na ongeveer 30 minuten kwamen ze tevoorschijn. Wij gingen als eerste de kooi in, het was echt gaaf om ze van zo dichtbij te zien!! Voor het surfen had ik een wetsuite gekocht en om geld te besparen had ik deze aangetrokken in de kooi. Echter was dit niet zo’n dik pak en met korte mouwen, dus op het eind werd het aardig koud. Dit mocht de pret niet drukken, het was echt een unieke ervaring die ik zo weer zou doen. De week erna was de boot verhuurd aan discovery channel en gingen ze 5 dagen filmen voor een documentaire. Ik had nog gevraagd of ze een vacature hadden, maar helaas was dit niet het geval. Zelfs als ik er geen geld voor wilde hadden ze toch liever het meisje van de bediening, alleen omdat ze en rokje droeg. Toen ik aanbod om een rokje aan te doen tijdens het bereiden van de noodles had de schipper alsnog liever het meisje. Pure discriminatie!! Al met al was het een zeer geslaagde dag en hadden we geluk met de hoeveelheid haaien en zon. Teruggekomen in Adelaide was de jongen waarmee ik vanaf Sydney had gereisd vertrokken. En zal binnenkort ook afscheid nemen van mijn laatste reisgenoot. Dan ga ik naar Sydney om vervolgens met Frank een stuk van de oostkust te doen.
Afgelopen maandag kreeg ik toch nog een belletje dat ik kon werken bij een aardappelboer. Dus sinds afgelopen dinsdag werk ik daar. Niet echt een leuk baantje, maar het verdient. Zeker ook nodig nadat de kosten van de auto flink tegenvielen omdat er ook iets mis was met de versnellingsbak. Ik moet de hele dag zakken aardappelen stapelen van 20 kg.
Gister mijn verjaardag gevierd in de aardappelschuur,gelukkig niet zo lang hoeven werken. Als cadeau wilde Harmen een flink ontbijt voor me maken, echter werd dit een geweldige lunch omdat hij zich had verslapen.
Woensdag of donderdag vertrek ik richting Sydney en mijn volgende bericht zal dan ergens vanaf de oostkust komen.

Bedankt voor alle berichtjes! Leuk dat het een beetje gelezen wordt. En ook bedankt voor alle berichtjes en telefoontjes met felicitaties.

  • 31 Mei 2009 - 09:16

    Nivard:

    Wat maak je toch weer veel mee man! Zo dicht bij witte haaien maak je normaal alleen mee vanaf de bank, kijkend naar Discovery. En jij zit er gewoon op 1 meter vanaf in die kooi! Echt geweldig man! Geniet ervan in Sydney!
    Groeten! Nivard

  • 31 Mei 2009 - 19:08

    Sabine:

    Hi Seb,

    Wat gaaf zeg, al je belevenissen. Zwemmen met witte haaien is echt een ervaring die je niet snel zal vergeten. Leuk om je via deze weg te volgen. Veel plezier aan de oostkust!

    X Sab

  • 01 Juni 2009 - 09:38

    Emir:

    Wel eerst je benen scheren he voordat je weer voorstelt om een rokje aan te trekken! Dat werkt wellicht beter Seb.....

  • 01 Juni 2009 - 10:33

    Sylvester:

    Hey broer me baas was er vrijdags niet dus heb het niet kunnen vragen! ik bel hem dinsdag op en dan laat ik het jou ook even weten! Ik zit nu in het down under van Nederland in Tubbergen. Nog veel plezier en rustig aan.

  • 08 Juni 2009 - 17:46

    Henk Effern:

    stoer sebas.
    we worden op de hoogte gehouden door mama truus, maar zo kan 't ok.
    gefeliciteerd met je verjaardag van ons van uit, het voor jou, hoge noorden. nog een voorspoedige reis en wellicht tot sprekens.
    groet.

  • 16 Juni 2009 - 12:12

    Hans:

    Hee Seb,

    Ziet er leuk uit zo`n haai, zijn leuke dingen om mee te maken. Veel plezier nog aan de andere kant van het land en ik spreek je weer op de futsal.

    Later Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 November 2009

Home Sweet home!

14 November 2009

Nieuw Zeeland (Zuidereiland)

15 Oktober 2009

Nieuw Zeeland!!

28 September 2009

Done the Giant Loop

28 Augustus 2009

Concurred the curse
Sebastiaan

Actief sinds 04 Feb. 2009
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 16594

Voorgaande reizen:

17 Maart 2009 - 26 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: